Home sweet home

(In English below)

Efter 13 måneders sejlads og en næsten uendelig række af gode oplevelser, stævnede vi den 23. juli ind i Sønderborg lystbådehavn, til en skov af vagende flag og glade venner og familiemedlemmer på kajen. Sikke en velkomst – tusind tak til alle jer der stod på kajen og flagede os ind.

SIF arriving in Sønderborg July 2016

Sidste blog efterlod os på vej ud af Falmouth. Falmouth er uden tvivl en af turens perler. Så utroligt engelsk og charmerende som det grønne Cornwall er om sommeren, med smedejernsskilte og gamle bindingsværks-kroer, der som f.eks. “the Chainlocker” medvirker i sømandsberetninger helt tilbage til 1700 tallet.

Men vi har kun godt to uger tilbage, og stadig ligger verdens mest befærdede farvand mellem os og Danmark, så vi beslutter at tage turen i to lange hug, med kun et enkelt stop i Brighton før Kielerkanalen. Vi er i et farvand med kraftig tidevand, så timing i forhold til afsejlingstidspunkt og passage af sydkystens mange fremspring, som f.eks. Portland er afgørende for planlægningen. Vi spørger de lokale, og kommer afsted den 7. juli klokken 7.00, og har en rigtig fin tur til Brighton, der tager os omkring 30 timer – én nat på havet er så godt som ingenting for os længere, og pigerne jubler: kun to dage?! Juhuu.

Goodbye Falmouth

Visit from tired pigion

Vi holder god fart og har fin vind fra vest/nordvest hele vejen. De sidste 5-6 timer blæser det dog op – og selve indsejlingen til Brighton Marina bliver en smule spændende, da bølgerne har vokset sig store og bruser vinkeltret forbi den kæmpestore beton-mole, i et indløb der kun er 15-20 meter bredt. Vi suges frem og tilbage, men har gassen helt i bund og når forbi strømsøerne og står lettede ind i inderhavnen.

Brighton er en super god oplevelse for os alle. Vi har ofte talt om Brighton på turen, da vi “missede” den på vejen ud. Og hvad så? Jo, i Brighton bor Zoella, verdens måske største blogger fænomen, og en fashion opinionsdanner der med et enkelt “thumbs up” kan booste salget af hvad som helst globalt. Så Brighton var et must.
Brighton Marina er nu ikke lige så spændende endda. Den virker meget grå og mørk med den store betonmole – og samtidig er der byggearbejde i gang, som ikke får området til at virke mere charmerende. Men som altid er der venlige og imødekommende personer i havnen, og marinaen vinder ved nærmere bekendtskab.

Brighton Marina

Brighton viser sig dog at være en super charmerende by, som vi alle kan lide. Det er lørdag, så vi oser i byen og nyder at vi er i Sydengland. Der er utrolig mange sprogskoler her – og dermed kæmpegrupper af unge spaniere, italienere og EM-glade portugisere. Det er nu ikke engelsk de taler sammen – så man kan jo spekulere over hvor meget engelsk de egentlig lærer, når de er så mange sammen fra det samme land. Men de giver sammen med de mange andre studerende et fedt miljø, og gør Brighton ung, og fylder byen med energi.

Brighton pier in the back

Dagen efter er det Rebeccas 12 års fødselsdag. Humøret er højt, alene fordi at vi denne gang ikke sejler på hendes fødselsdag. Som traditionen byder, bliver hun vækket med morgensang og gaver, hvorefter vi tager hen til Brighton Pier, den kendte forlystelsespark som på en gammel træmole rækker flere hundrede meter ud over havet, i ti-femten meters højde. Vi tager i øvrigt kystbanen ind til byen, en vistnok 150 år gammel jernbane, som stadig bumler afsted. Læg på billederne mærke til at julibarnet har vinterstøvler på – det er vist ikke sket før at det har været nødvendigt på hendes fødselsdag, men det er koldt, og vi fryser mere end de fleste, sikkert en indre termostat der lige skal omstille sig fra et halvt års tropisk klima. Brighton Pier er i øvrigt noget slidt og forlystelserne er ikke så spændende, når man er vokset op med Djurs Sommerland, Legoland osv. Men det er hyggeligt – og selvom det er overskyet og gråt, er der masser af mennesker. Vi spiser frokost i byen og da vejret ikke er så spændende, går vi om aftenen i biografen og ser den seneste Ice Age – det er et godt grin. Dagen afsluttes med lækker mad på båden – sikke en hyggelig dag.

Rebecca 12 år :-)

Brighton 10 July 2016

Dagen efter fylder Christina “34” år og det skal også fejres. Fødselaren har ønsket at tage til London, så vi tager toget fra morgenstunden. Ingen af os har været på Madame Tussaud og Søren ønsker det sådan set heller ikke. Så medens pigerne vælger at stille sig i kø i tre timer, tager Søren på British Museum i stedet for, hvor der ingen kø er og så er det gratis. Hmm – hvem var lige klogest her? Om ikke andet, så er Tussaud en oplevelse som specielt Sofie og Rebecca er meget begejstrede for. Der blev blandt andet taget selfies med Zoella og Emma Watson. Efter museumsbesøg mødes vi alle igen i Hyde Park og sidst på eftermiddagen tager vi til Kings Cross station og Harry Pottter butikken, inden vi snupper toget tilbage til Brighton. Heldigvis er restauranterne stadig åbne og vi finder en super hyggelig italiener, i bedste lady-og-vagabonden stil.

Christinas birthday 11 July

Rebecca & Jennifer Lawrence

Sofie & Zoella

Christina & Picasso

Rosa reading the news :-)

Vi skal videre, og den 13. juli sejler vi fra Brighton. Vi har sat os for at sejle direkte til Cuxhaven – en tur vi beregner til at tage 3 ½ dag. Vi timer det igen sådan, at vi har medstrøm hele vejen hen langs den engelske kyst, og efter at vi har spist aftensmad ved 17 tiden, sætter vi alle sejl og motoren for fuld drøn, og går vinkelret ned over trafik-korridorerne, hvor de store containerskibe, tankere, fragtere og bil-lastere suser forbi som perler på en snor. For at beskrive hvor stærkt det går, så er der mulig kollision om 15 minutter med skibe der endnu ikke er dukket op af horisonten, som den dag er lidt diset. Så øvelsen går ud på at vente på en åbning, komme så tæt på og bagom det sidste skib, og så skynde sig så meget som muligt før det næste dukker op. Men vi er heldige, og har godt med vind agten for tværs, og kan med motoren sat gå omkring 9 knop, hvilket gør det hele noget nemmere. Efter bare to timer er vi ovre begge korridorer og er nu helt tæt på den franske kyst, hvor vi svinger opad, og 24 timer senere er vi forbi de også stærkt trafikerede havne Calais, Antwerpen og Rotterdam, og sejler nu op langs den Hollandske kyst, i zig-zag mellem kæmpestore vindmølle-parker og tæt pakkede opankringsområder, hvor hundrede af erhvervsskibe ligger og venter på den næste fragt-ordre. Vinden spidser op ad aftenen, og tiltager stadigt mere og mere. Efter nogle timer har bølgerne rejst sig så højt, at vi begynder at banke voldsomt op og ned, og da Christina ude i forkahytten har fløjet rundt i nogle timer, beslutter Søren at vi sejler ind til Den Helder og får en ordentlig nattesøvn. Vi sejler ind om natten, og finder plads i den kongelige marine’s lystbådehavn, hvor vi for bare et år siden havde travlt med at skrue sikkerhedsudstyret på båden, og var spændte på den første større tur til England, for snart 12.000 sømil siden ;-). Vi tænker meget tilbage på den tid, hvor vi havde al den “uendelige” tid foran os, og var fyldte med eventyrlyst og en smule nervøse i forhold til om vi turde krydse ud i verden, og over Biscayen i særdeleshed… det turde vi!

Goodbye Brighton

Goodbye Brighton 2

Den Helder, Holland

Fra Den Helder er der nu ikke langt hjem længere. Vi sejler videre om morgenen og efter en nat på havet forbi de Frisiske øer, sejler vi ned forbi Cuxhafen og er fremme ved Kielerkanalen, hvor vi trods en smule kommunikationsproblemer med en heks af en kanalansvarlig kommer hurtigt igennem. Vi lægger os ind i Brunsbüttel, udenpå en venlig sejler, som meddeler at han er frisk og klar til at sejle næste dag klokken 05.30, så efter et bad, et restaurantbesøg og en god men kort nats søvn, beslutter vi selv at sejle videre næste morgen.

Brunsbüttel July 2016

Britiske Yacht Club in Kiel
Så inden vi ser os om er vi igennem Kielerkanalen og ankommer til den Britiske Yacht Club i Kiel allerede d. 18. august, i god tid til at gnubbe lidt af saltet af SIF inden vi kommer hjem til Sønderborg fem dage efter – til den fantastiske velkomst. Et par sejlvenner spørger hvor langt vi er – og til vores store glæde, ankommer to både til Kiel dagen efter. Der var stor gensynsglæde og vi har nogle utrolig hyggelige dage sammen i den Britiske Yacht Club, hvor der grilles, bades (selvom vandet er noget koldere end i Caribien), og shoppes sammen i Kiel.  Efter 3-4 dejlige dage med socialt samvær, drager Caraca og Karla videre østpå og SIF sejler videre til Maasholm, for at få det berømte Erdbeer-becher. Specielt Søren og Sofie har drømt og glædet sig til denne isdessert hele vejen hjem over Atlanten – og heldigvis har isbutikken åbent 🙂

Goodbye Caraca and Karla

Erdbeer-becher in Maasholm

Så er vi klar til at komme hjem – vi er spændte og glæder os meget til at se venner og familie. Og sikke en fantastisk velkomst vi får – igen – tak til alle jer der dukkede op på kajen og bød os velkommen – det var dejligt at se jer igen.

Going home - last time with Parasailor

SIF home in Sønderborg

Welcome home

Efter hjemkomsten er vi blevet spurgt om det så var det hele værd, om det levede op til forventningerne, om det var hårdt, godt, sjovt, farligt, kedeligt, langt, varmt? Ja, er oftest svaret. Vi har oplevet lidt af hvert, og engang imellem rigtig meget af det hele. Det har været et år hvor vi har oplevet så mange forskellige ting at vi dårligt kan summere en oplevelse som uden tvivl er den største for os alle hver især, og ikke mindst for vores lille familie som helhed. Vi har mødt så utroligt mange positive mennesker, som med venlighed, humor, hjælpsomhed og oprigtig nysgerrighed spreder en enorm varm følelse af, at livet er helt fantastisk, og fantastisk fyldt med oplevelser, som bare ligger og venter på en. Som en anden danske langturssejler sagde da vi købte udstyr af ham for et par år siden: “…et år med familien på langtur? Det vil i aldrig fortryde!” …og det fik han såmænd fuldstændig ret i.

Kærlig hilsen fra
Sofie, Rebecca, Rosa, Christina og Søren

PS: SIF er nu tømt for vores habengut, og sejler i disse dage ud med Peter og Karin ved roret.

In English:

Home sweet home
After 13 months at sea and an almost infinite number of good experiences, we summoned on July 23 in Sønderborg marina, a forest of waving flags and happy friends and family members on the quay. What a welcome – thank you to all of you who stood on the quay and flagged us in.

Last Blog left us on the way out of Falmouth. Falmouth is undoubtedly one of the tour highs. So incredibly English and charming as the green Cornwall is in the summer, with beautiful signs and old half-timbered inns such as “The Chandler” involved in sailor reports dating back to the 1700s.

But we have just two weeks left, and still the world’s busiest sea between us and Denmark, so we decide to take the trip in two long trips, with only one stop in Brighton before the Kiel Canal. We are in waters with strong tides so the timing of departure is important, and the passage of south coast projections, such as Portland is crucial for planning. We ask the locals and sets off on July 7 at 7:00 and we have a great trip to Brighton which takes us about 30 hours – one night at sea is as good as nothing for us anymore, and the girls cries, only two days ?! Yippee.
We keep good speed and has fine wind from the west / northwest all the way. The last 5-6 hours the wind increases – and the entrance to Brighton Marina is a bit exciting, because the waves have grown large and we need the right angles past the huge concrete pier, in an inlet that is only 15-20 meters wide. We sucked back and forth, but the gas all the way down and once past power islands and are eased into the inner harbor.
Brighton is a super good experience for us all. We have often talked about Brighton on the trip, when we “missed” on the way out. So what? Yes, in Brighton live Zoella, perhaps the world’s greatest blogger phenomenon and a fashion opinion leader with a simple “thumbs up” can boost sales by anything globally. So Brighton was a must.
Brighton Marina is now not as exciting though. It seems very gray and dark with large concrete pier – and while there is construction going on the area do not seem so charming. But as always there are friendly and welcoming people in the harbor and the marina wins on closer acquaintance.
Brighton turns out to be a super charming town that we all like. It’s Saturday, so we oozes into the city and enjoy that we are in the south of England. There are an incredible number of language schools here – and thus the giant groups of young Spaniards, Italians and EM-happy Portuguese. It is not English they speak together – so one can speculate about how much English they really learn when they are so many together from the same country. But they provide along with the many other students a good environment, and makes Brighton young, and fill the city with energy.
The day after it is Rebecca’s 12th birthday. Spirits are high, simply because this time we are not sailing on her birthday. In keeping with tradition, she is awakened by the morning song and gifts, and after that we go to Brighton Pier, the famous amusement park as on an old wooden pier rows several hundred meters out to sea, in ten to fifteen meters. We take also the coastal path into town, one probably 150 years old railway, which still trotting along. From the pictures you may noticed that the July child wears winter boots – it’s certainly not happened before that it was necessary for her birthday, but it’s cold and we freeze more than most, probably an internal thermostat that right must adapt from a half years in tropical climates. Brighton Pier is also something worn and amusements are not so exciting when you have grown up with Djurs Summerland, Legoland and so on. But it is cozy – and even if it’s cloudy and gray, there are lots of people. We eat lunch in town and when the weather is not so exciting, we go in the evening in the cinema and watching the latest Ice Age – that’s a laugh. The day ends with delicious food on the boat – what a nice day.
The day after fills Christina “34” years and it must also be celebrated. The Birthday child wanted to go to London, so we take the train in the morning. None of us have been at Madame Tussaud and Soren pretty much does want to. So while the girls choose to get in line for three hours, Søren goes at the British Museum instead, where there are no queues and it’s free of charge. Hmm – who was just wisest here? If nothing else, so Tussaud is an experience that especially Sophie and Rebecca are very excited about. Amongst other things taken selfies with Zoella and Emma Watson. After the museum visit we all meet again in Hyde Park and in the afternoon we go to Kings Cross station and the Harry Pottter shop before we grab the train back to Brighton. Fortunately, the restaurants still open and we find a super cozy Italian, in the best lady-and-tramp style.
We must move on, and on July 13 we will sail from Brighton. We have set out to sail directly to Cuxhaven – a trip we calculate to take 3 ½ days. We time it again such that we have co-current all the way along the English coast, and after we have eaten dinner at 17 o´clock, we put all the sails and the engine at full tilt, and perpendicular down of traffic corridors where they large container ships, tankers, charterers and car lastere whiz past like beads on a string. To describe how strong it goes, there are possible crash in 15 minutes with ships that have not yet emerged from the horizon as the day is a little hazy. So the exercise is to wait for an opening, getting as close to and behind the last ship, and so hasten as much as possible before the next comes along. But we are lucky and have good wind abaft the beam, and with the motor set go about 9 knob, which makes it a good deal easier. After just two hours we are over both corridors and is now quite close to the French coast, where we swing upward, and 24 hours later we are past the congested ports Calais, Antwerp and Rotterdam, and are now sailing along the Dutch coast , in zig-zag between giant wind farms and densely packed anchoring areas where hundreds of commercial ships are waiting on the next freight order. The wind spikes up in the evening and increases more and more. After a few hours the waves have risen so high that we start knocking violently up and down, and when Christina out in the fore cabin has flown around in a few hours, Søren decides that we sail into Den Helder and get a decent night’s sleep. We sail into the night and takes place in the Royal Marine’s marina, where we have just a year ago was busy unscrewing the safety equipment on the boat and was excited about the first major trip to England, nearly 12,000 nautical miles since 😉 . We think much of the time when we had all the “endless” time ahead of us, and was filled with adventure and a bit nervous in terms of whether we dared to cross into the world, and the Bay of Biscay in particular … dare we!
From Den Helder is now not far home anymore. We sail on the morning and after a night on the sea past the Frisian islands, we sail down past Cuxhafen and are promoting on the Kiel Canal, where we despite being a little communication problems with a witch of a channel responsible through without delay. We put ourselves into Brunsbüttel, outside a friendly sailor, who announces that he is fresh and ready to sail next day at 5:30, so after a bath, a restaurant visit and a good but short night’s sleep, we decide ourselves to proceed next morning.
So before we look around we are through the Kiel Canal and arrive at the British Yacht Club in Kiel already the August 18, in time to rub a little of the salt of SIF before we get back to Sønderborg in five days – to the stunning welcome.

Some sailing friends asks us how far we are – and to our great joy, two boats arrives to Kiel the day after our arrival. There was great joy and we have some incredibly pleasant days together in the British Yacht Club with a barbecue and swim (although the water is much colder than in the Caribbean), and shoppes together in Kiel. After 3-4 lovely days of socializing, S/Y Caraca and S/Y Karla sail further east and SIF sail on to Maasholm, to the famous strawberry-becher. Especially Søren and Sofie have dreamed and been looking forward to this ice cream dessert all the way home across the Atlantic – and fortunately the ice cream shop is open 🙂
After returning home, we have been asked whether it was all worth it, if it lived up to expectations, it was hard, well, funny, dangerous, boring, long hot? Yes, it is often the answer. We’ve seen a little of everything, and sometimes a lot of it all. It has been a year where we have experienced so many different things that we can hardly sum up an experience which is undoubtedly the greatest for each of us, and especially for our little family as a whole. We have met so many incredibly positive people with kindness, humor, helpfulness and sincere curiosity spreads a huge warm sense of that life is absolutely fantastic and amazing filled with experiences that just lying and waiting. As another Danish long-distance sailor said when we bought equipment from him for a couple of years ago: “… a year with the family on a long trip? It will never regret!” … And it was certainly he was absolutely right.
Love from
Sofie, Rebecca, Rosa, Christina and Søren

One thought on “Home sweet home